Planets Obtine acum un certificat digital Arhiveaza acum documente electronice Reinnoirea certificatului digital Cum utilizez un certificat digital Oferta certSIGN Intrebari frecvente
Instalarea și utilizarea certificatului digitalSus

1. Pot sa utilizez certificatul pe mai multe calculatoare?
R: Da, certificatul digital poate fi utilizat pe mai multe calculatoare. Pentru acest lucru drivere-le token-ului USB trebuie instalate pe fiecare calculator. Când se dorește utilizarea certificatului pe unul dintre calculatoare se conectează token-ul USB și se introduce codul PIN.

2. Se pot utiliza mai multe certificate pe același calculator?
R: Da, se pot utiliza mai multe certificate digitale pe același calculator. Pentru fiecare model de token USB pe care se află certificatele se vor instala drivere-le corespunzătoare. Pentru utilizarea unui certificat token-ul USB trebuie conectat, certificatul trebuie selectat din lista certificatelor instalate pe calculator și se introduce codul PIN al token-ului.

3. Dacă am 2 token-uri de același tip este necesară reinstalarea driver-ului și a aplicației pe același calculator?
R: Nu, reinstalarea nu mai este necesară.

4. Care sunt pașii pentru instalarea unui certificat digital?
R: Driverele token-ului USB trebuie instalate pe calculator. La conectarea token-ului certificatul este instalat automat.

5. Lanțul de încredere trebuie instalat obligatoriu?
R: Pentru a evita eventuale probleme este recomandată instalarea lanțului de certificate.

6. Ce trebuie să instalez de pe CD pentru a utiliza certificatul digital?
R: Driverul și aplicația corespunzătoare tipului de dispozitiv deținut. Pentru identificarea dispozitivului și informații suplimentare vă rugăm să consultați ghidul de instalare de pe CD cât și ghidurile video de la adresa http://suport.certsign.ro

7. Am uitat codul PIN, cum procedez?
R: Introducerea repetată a codului PIN greșit duce la blocarea token-ului. Un token blocat nu mai poate fi utilizat pentru crearea semnăturilor electronice deoarece cheia privată utilizată pentru semnare se găsește numai pe token, iar blocarea acestuia face imposibil accesul la cheie. În acest caz certificatul digital trebuie revocat și se va emite un certificat digital nou.

Dacă ați uitat codul PIN, contactați serviciul de suport tehnic al certSIGN la numărul de telefon 031.101.18.70.

Codul PIN este comunicat de certSIGN titularilor certificatelor digitale: este primul cod de pe pagina cu cod PIN, PUK și parola de administrare a certificatului digital. Dacă nu a fost schimbat de utilizator, acesta este codul care trebuie utilizat atunci când se dorește semnarea documentelor sau autentificarea utilizatorului.


Declarații ANAFSus

1. Care este procedura de înregistrare în sistemul ANAF?
R: După obținerea certificatului digital, descărcați documentul de confirmare de pe site-ul ANAF, la adresa http://static.ANAF.ro/static/10/ANAF/formulare/confirmare.pdf, completați documentul de confirmare conform ghidului de pe CD-ul certSIGN (sau instructiunilor de pe site-ul ANAF) și îl transmiteți la confirmare@certSIGN.ro.

Încărcați documentul de confirmare recepționat de la certSIGN îl încărcați pe portalul ANAF, la http://www.anaf.ro/. După această operațiune obțineti declarația 150 pe care trebuie sa o tipăriți în două exemplare, semnați, ștampilați și o depuneți la administrația financiară. ANAF va transmite la adresa de e-mail specificată în certificat confirmarea activarii contului.

2. Cum pot înregistra la ANAF mai multe societăți cu același certificat digital?
R: După depunerea documentului de confirmare, precizați CUI-ul pentru care doriți să depuneți declarații și generați declarația 150. După înregistrarea primei societăți, aveți opțiunea de a continua înregistrarea unei alte societăți cu un CUI distinct. Se pot înregistra un număr nelimitat de societăți pentru un singur certificat digital.

3. De unde pot obține declarația 150?
R: Declarația 150 se obține de pe portalul ANAF, după depunerea cu succes a documentului de confirmare.

4. Ce documente trebuie să duc la ANAF?
R: Dacă persoana care depune declarațiile este administratorul societății trebuie prezentate următoarele documente: declarația 150 în dublu exemplar, copie a actului de identitate, un exemplar tipărit al documentului de confirmare și statutul societății, în original.

Dacă persoana care depune declarațiile este contabilul societății sau o altă persoană împuternicită trebuie prezentate următoarele documente: declarația 150 în dublu exemplar, copie a actului de identitate, un exemplar tipărit al documentului de confirmare și împuternicire notarială.

5. Am obținut certificatul digital pe o societate, pot semna cu acesta și pentru alta societate?
R: Da, cu un certificat digital pot fi depuse declarații fiscale pentru oricâte societăți.

6. Am descărcat declarația 150 și nu pot să o completez, ce trebuie sa fac?
R: Declarația 150 se completează automat de portalul ANAF în momentul depunerii cu succes a documentului de confirmare.


Documentul de confirmareSus

1. Ce completez la "Numarul certificatului Digital"?
R: Nu completați nimic, acea zona este rezervata certSIGN. Daca veți completa sub linia mediană documentul va fi respins.

2. Cum se aplica semnatura in documentul de confirmare?
R: Pentru a semna documentul de confirmare dați click în câmpul ”Semnatura utilizator”. Pentru detalii pas cu pas consultați ghidul de pe CD-ul certSIGN sau ghidurile video de la adresa http://suport.certsign.ro

3. Ce câmpuri trebuie completate în documentul de confirmare?
R: În documentul de confirmare trebuie completate numai câmpurile: nume, prenume, CNP, adresa de e-mail. Atenție, datele completate trebuie să coincidă cu datele din certificatul digital. Dacă adresa de e-mail specificată în documentul de confirmare nu se regăsește în certificat documentul nu poate fi confirmat.

4. De ce îmi apare la semnatura mesajul ”Validity is unknown”?
R: Mesajul apare deoarece nu ați instalat lanțul de certificare certSIGN, nu este marcat în Acrobat Reader ”Windows integration” pentru verificarea certificatelor sau nu aveți acces la Internet (pentru validarea semnăturii este obligatoriu să aveți acces la Internet). Mai multe informații privind configurarea Adobe Acrobat Reader pentru validarea semnăturii electronice găsiți pe CD-ul primit odată cu certificatul digital, în directorul Ghiduri suplimentare. Documentul Ghid de configurare a validării şi validarea unei semnături digitale în Adobe_v1.2.

5. La ce adresa e-mail trimit documentul de confirmare?
R: Documentul de confirmare trebuie transmis la adresa confirmare@certsign.ro.

6. La momentul semnării documentului de confirmare primesc mesajul ”Add digital ID”. Ce trebuie să fac?
R: Mesajul ”Add digital ID” apare în situația în care certificatul nu a fost importat în sistem. Cele mai frecvente cauze sunt:
  • dispozitivul nu este introdus în portul USB
  • dispozitivul nu este instalat corect (nu s-a instalat aplicația corespunzătoare tipului de token)
  • certificatul digital trebuie reîncărcat pe dispozitiv
Pentru soluții, vă rugăm să consultați ghidurile și ghidurile video de la adresa http://suport.certsign.ro, aferente dispozitivului dumneavoastră. De asemenea, NU instalați alte aplicații decât cele necesare dispozitivului dumneavoastra, daca instalaţi aplicatii pentru mai multe tipuri de dispozitive pot apărea conflicte software care duc la imposibilitatea folosirii certificatului digital

7. Apare un triunghi galben la semnatura, este în regula ?
R: Nu. Acest lucru semnalează faptul că după ce ați aplicat semnătura electronică ați modificat documentul. Asigurați-vă că salvați documentul o singură dată, în momentul în care aplicați semnătura, dupa cum va cere Adobe Acrobat Reader. Orice salvare ulterioară poate conduce la apariția acestui semn, și semnalează o modificare a conținutului documentului.

8. După transmiterea documentului de confirmare prin e-mail la certSIGN am primit un e-mail cu mesaj de eroare la procesare. Cum procedez ?
R: În fisierului de eroare atașat e-mail-ului este descrisă problema datorită căreia a apărut eroarea de procesare și documentul de confirmare nu a fost semnat de certSIGN. Cele mai frecvente situații sunt:
  • numele și prenumele sunt inversate sau nu sunt completate așa cum apar în certificatul digital (ambele nume/prenume, dacă este cazul, separate cu cratimă, dacă este cazul; nu completaţi iniţiala tătălui!)
  • adresa de e-mail completată nu este cea din certificatul digital
  • nu folosiţi spaţii atunci când completați câmpurile în documentul de confirmare
Vă rugăm să verificați cu atenție toate aceste informații înainte de a semna documentul de confirmare. Procesarea documentelor de confirmare este automatizată și interpretează datele exact cum sunt completate în document.Din acest motiv atât mesajele de eroare, cât şi cele de succes sunt transmise la momentul procesării documentului. Vă rugăm să consultaţi ghidurilescrise şi ghidurile video înainte de a apela la serviciul de suport. Aacest lucru va prelungi durata de procesare a tuturor documentelor de confirmare.

9. Am modificat datele din documentul de confirmare. Trebuie să îl semnez din nou?
R: Da. După modificarea documentului de confirmare acesta trebuie resemnat. Se face click dreapta pe câmpul „Semnătură utilizator” și se alege „Clear signature”. După aceea se aplică o nouă semnătură electronică, se salvează documentul care este transmis prin e-mail la confirmare@certsign.ro

10. In cat timp primesc documentul de confirmare?
R: Documentul de confirmare este transmis de certSIGN în cel mult 48 ore în zilele lucrătoare, sîmbăta și duminica nu se contorizează. Documentul transmis joi va fi procesat cel târziu luni, cel de vineri cel târziu marți. De obicei răspunsul este transmis în 24 ore; în funcție de numărul de solicitări acest timp poate fi mai scurt.


Semnare / Transmitere declarațiiSus

1. Nu ma pot autentifica pe situl e-guvernare.ro, cum procedez?
R: Verificaţi că certificatul digital este importat în Internet explorer. Pentru mai multe detalii consultați ghidurile de pe CD-ul certSIGN sau ghidurile video de la adresa http://suport.certsign.ro

2. Cum se transmit declarațiile pe portalul e-guvernare.ro?
R: După autentificarea pe site-ul e-guvernare.ro se accesează link-ul corespunzător pentru a depune declaraţia 112. Se utilizează butonul „Browse” pentru a se selecta fișierului semnat electronic corespunzător declarației 112 care se va depune.

3. Cum se pot semna declarațiile?
R: Declarațiile se semnează în același mod în care se semnează şi documentul de confirmare: după completare se face click pe câmpul „Semnătură utilizator”.

Atenție! Unele declarații pot avea un buton de validarea care trebuie apăsat înainte de a fi activ câmpul „Semnătură utilizator”.

4. Ce cod trebuie să introduc atunci când mi se cere passphrase?
R: Aplicația Authentic Manager utilizată pentru token-urile Oberthur solicită passsphrase. În cazul în care nu a fost schimbat de utilizator acesta este codul PIN comunicat de certSIGN titularilor certificatelor digitale: primul cod de pe pagina cu cod PIN, PUK și parola de administrare a certificatului digital.

5. Cum se verifică un document semnat electronic?
R: Pot fi mai multe tipuri de documente semnate, cele mai uzuale sunt p7s şi pdf. Pentru p7s trebuie să fie instalată aplicaţia clickSign sau shellSAFE Verfy, iar în acesta caz dă dublu click pe document.

Pentru pdf trebuie să se urmeze paşii din ghidul de validare a semnături disponibil pe cd în directorul Ghiduri suplimentare (Ghid de configurare a validăriişsi validarea unei semnături digitale în Adobe_v1.2)

6. Nu pot semna declaraţia 112, cum procedez?
R: Cele mai frecvente cauze sunt:
  • Tokenul nu este introdus în unitate
  • Certificatul nu este importat în Internet Explorer
  • Codul PIN nu este introdus corect
Pentru informații suplimentare vă rugăm să consultați ghidurile video de la adresa http://suport.certsign.ro

7. Nu mai pot să transmit declaraţia 112, primesc eroarea: ”Please provide a valid client certificate“, cum procedez?
R: Eroarea apare deoarece certificatul digital nu este disponibil pentru autentificarea utilizatorului. Cele mai frecvente cauze sunt:
  • Tokenul nu este introdus în unitate
  • Certificatul nu este importat în Internet Explorer
Pentru informații suplimentare privind apariția certificatului digital în Internet Explorer vă rugăm să consultați ghidurile video de la adresa http://suport.certsign.ro


Utilizarea SIUI / Raportări CNASSus

1. Ce trebuie să fac pentru raportarea prin SIUI?
R: Înante de a deschide aplicația SIUI verificați că dispozitivul USB este introdus în unitate și certificatul apare în Internet Explorer.

2. În aplicația SIUI apare Offline, cum procedez?
R: Parcurgeții pașii următori pe un calculator conectat la Internet, pe care sunt instalate driver-ele token-ului pe care se află certificatul digital.
  • i) Conectați token-ul la stația de lucru
  • ii) Verificați că certificatul apare în Internet Explorer
  • iii) Accesați link-ul https://www.siui.ro/OCSP/test
  • iv) În fereastra care apare, selectați certificatul digital cu care doriți să accesați SIUI
În cazul în care vi se cere parola de acces la token pentru a vă autentifica pe site, iar apoi sunt afișate informații din certificatul digital cu care v-ați autentificat se poate stabili o conexiune între calculatorul dumneavoastră și SIUI. Pentru a afla cauza problemei de conectare a aplicației contactați SIUI.

Dacă pe ecran nu apar informații din certificatul digital există o problemă de conectare. Verificați conexiunea la Internet și dacă certificatul digital este instalat. Pentru informații suplimentare privind apariția certificatului digital în Internet Explorer vă rugăm să consultați ghidurile video de la adresa http://suport.certsign.ro



Emiterea rețetelor electroniceSus

1. Ce este reteta electronica?
R: Un formular utilizat în sistemul de asigurări sociale de sănătate pentru prescrierea medicamentelor pentru prescrierea de medicamente cu și fără contribuție personală în tratamentul ambulatoriu și poate fi online și offline.

2. Ce este reteta electronica online?
R: Formularul de prescripție medicală în format electronic completat de medic/farmacist folosind o aplicație informatică dedicată, conectată la Sistemul informatic pentru prescripția electronică (SIPE) al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, prescripția fiind validată și înregistrată în formă electronică în sistem înainte de a fi tipărită.

3. Ce este reteta electronica offline?
R: Reteta emisa in format electronic, insa fara ca aplicatia furnizorului de servicii medicale sa fie conectata la sistemul central.

4. Cum functioneaza reteta electronica?
R:
  1. Pacientul se prezinta la medic
  2. Medicul emite reteta in format electronic si ii ofera pacientului un exemplar tiparit.
  3. Medicul inregistreaza reteta emisa in sistemul CNAS (la care se conecteaza folosind certificatul digital calificat si un soft specializat)
  4. Pacientul merge cu reteta tiparita si cu actul de identitate la farmacie pentru a ridica medicatia
  5. Farmacistul scaneaza codul 2D din reteta primita de la pacient si verifica validitatea retetei (conectandu-se cu certificatul digital calificat la sistemul electronic al CNAS) si elibereaza medicatia
5. Ce este certificatul digital?
R: Certificatul digital garanteaza identitatea electronica a utilizatorului. Numai prin intermediul acestuia furnizorul de servicii medicale se poate conecta la sistemul central si poate emite retete electronice.

6. Cum instalez certificatul digital calificat?
R: Tot ce trebuie sa faci pentru instalarea certificatul digital este sa introduci CD-ul primit de la certSIGN in calculator si sa efectuezi dublu click pe fisierul autorun.exe de pe CD.

Ulterior, pentru a putea utiliza certificatul digital in relatia cu CNAS pentru emiterea retetelor electronice si/sau depunerea raportarilor lunare, va trebui sa depui la CAS o cerere de utilizare a certificatului.

7. Ce este semnătura electronică extinsă?
R: Semnătura electronică extinsă este un pachet de date de identificare a utilizatorului integrat în documentele și/sau mesajele transmise pe Internet și este creată pe baza unui certificat digital calificat, emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat în baza Legii nr. 455/2001.

Aceasta se poate asimila cu înscrisul sub semnătură privată recunoscută în justiţie.

Potrivit art. 185 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, situațiile financiare anuale, raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, după caz, se pot depune online doar având atașate o semnătură electronică extinsă.

Întrucât rețeta este un document cu titlu de ordonantare de plăți, se supune regimului documentelor de mai sus.

Potrivit Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, o semnătură electronică extinsă este acea semnătură care întrunește cumulativ următoarele condiții:
  1. este legată în mod unic de semnatar;
  2. asigură identificarea semnatarului;
  3. este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;
  4. este legată de datele în formă electronică, la care se raportează în așa fel încât orice modificare ulterioară a acestora este identificabilă;
8. Ce fac dacă nu am conexiune la Internet?
R: Rețetele se emit tot în format electronic, se stochează pe calculatorul personal și se trimit odată cu raportările lunare către CAS urmând a fi introduse automat în sistem.

9. Ce fac dacă nu am curent electric?
R: Rețetele se prescriu pe un formular tipărit, utilizat pentru vizitele la domiciliu. După reluarea alimentării cu energie electrică, medicul va emite rețetele și în format electronic.

10. Care sunt costurile de implementare a rețetei electronice?
R: Medicul prescriptor trebuie să aibă un calculator conectat la Internet, o imprimantă, precum și un certificat digital calificat (cu ajutorul căruia este generată semnătura electronică extinsă). La certSIGN, prețul de achiziție a certificatului digital pentru rețeta electronică este de 45,5 euro + TVA. Certificatul digital calificat poate fi cumpărat de aici.

11. Rețeta electronică poate fi modificată dupa emitere?
R: Odată validată (încărcată in sistem), rețeta nu mai poate fi modificată. În cazul în care a fost completată cu erori, aceasta se poate anula și se poate scrie alta, corectată.

12. Certificatul digital calificat pentru semnătura electronică este necesar pentru fiecare medic în parte din cadrul unității medicale?
R: Da.